Смяна на Ni-Cd / Ni-Mh или оловна батерия с Li-ion

Обратно към Новини
Смяна на Ni-Cd / Ni-Mh или оловна батерия с Li-ion

Споделете тази публикация

Смяна на Ni-Cd / Ni-Mh или оловна батерия с Li-ion

Смяна на Ni-Cd / Ni-Mh или оловна батерия с Li-ion

Всъщност темата е доста обширна и не касае само и единствено преправянето на все още масовите Ni-Cd / Ni-Mh батерии на Li-ion.

Вероятно това е един от често задаваните въпроси при нас – можете ли да ми направите батерията на Li-ion? Най-често иде реч за батерии за инструменти, но вече имаме и над 15 реализирани „преправяния“ от оловна батерия към Li-ion  – основно детски колички – каквито се карат от децата в парковете и се дават под наем…

Всъщност преминаването от друга химическа система (с изключение на Li-pol) към Li-ion е възможно да се направи по два начина – бюджетен (често грешен, неправилен и опасен) и правилен (спазвайки всички правила, както се казва  – по учебник).

Коментарите, които ще направя за всеки вариант не се отнасят за уреди с една клетка – там в общи линии каквото и да се сложи – работи…

 

 

 

 

Вариант първи – бюджетен: отивате на Илиянци, купувате най-евтините клетки Li-ion,или взимате клетки от стара батерия на лаптоп изхвърляте старите клетки на Вашата батерия, хващате поялника, лепите Li-ion клетките, дърпате им две жици до положителния и отрицателния полюс на батерията и сте готови. Ако докато сте запоявали не сте ги претоплили – вероятно ще работят…

За да бъде максимално евтино – не сменяте и зарядното, което е за Ni-Cd / Ni-Mh батерии, а не за Li-ion. Колкото и както зарежда – това е! За толкова пари – толкова, както се казва.

Но да кажем, че сте чували, че Li-ion не се зарежда със зарядно за Ni-Cd / Ni-Mh – минавате на нов, бюджетен вариант за зареждане – адаптер (не е зарядно). Хоп – и проблемът е решен!

Проблеми при Вариант първи – бюджетен: никой не може да каже какво е качеството на закупените клетки(освен ако не са нови и някаква марка – не менте), а на тези от стари батерии – дали са с еднакви капацитети и еднакво съпротивление, колко им е константния разряд и т.н. Обобщено – дали ще работят месец, два или шест…

Запояването е вариант ако сте бързи имате качествен флюс и знаете точно как да стане. Препоръчително е да се заваряват, а не да се поят – претоплят се клетките при поене.

„Жиците“ не са маловажни в такова преправяне – виждали сме запоени кламери, кабел за трифазен ток, кабел колкото косъм и  подобни неща и то в една батерия.

Ако инструмента е с малко по-високо качество токовете, които вървят като разряд са от порядъка на 16-18 ампера, а в някои случаи – и над 25 – 30 ампера.

Произволно събрани клетки или комбиниране на стари и нови клетки също е често срещано и не го препоръчваме. Писали сме статия по този повод – линк. Няма да се повтарям тук отново, а само ще спомена, че старите клетки ще „убият“ новите и много бързо ще се върнете в изходна точка, а вероятността от презаряд, преразряд, пожар или подобни „приятни“ неща е голяма.

Зарядното – много важен детайл в цялата картина. Без него или адекватно такова – дори и да сте спазили всички правила на електротехниката – можете да оплескате всичко с едно движение…

Иначе казано – ползвайте зарядно за Li-ion / Li-pol батерии. Не за Ni-Mh, Ni-Cd, оловни.

Правилно е да се ползва зарядно за Li-ion / Li-pol батерии, а не адаптер / захранване.

Разликата е голяма. За да не навлизам в технически неразбираема терминология ще го обясня така – зарядното (независимо за каква химическа система батерии иде реч) има алгоритъм за зареждане.

Адаптерът / захранването – нямат алгоритъм. Постоянно напрежение и постоянен ток. И двете – напрежение и постоянен ток – в този начин на „зареждане“ увреждат и скъсяват живота на батерията, а и в повечето случаи тя силно грее при този псевдозаряд.

Факт е, че почти всички бюджетни инструменти, детски играчки на батерии, RC модели на батерии са с адаптери, а не със зарядни. Просто е много по-евтино.

 

Вариант втори – правилен: купувате си маркови, високоразрядни клетки( няма да изреждам марки и под марки не визирам – Жигули, Волтрон, Ултрамегафайър и т.н.) – ясно е за какво говоря. Високоразрядни означава с константен (да не се бърка с пиков / моментен) разряд 8А (ампера) и нагоре.

Купувате си адекватна електроника – PCM/BMS, която може да поддържа 15- 30А ток(тези стойности са примерни) и, която балансира клетките при заряд.

Купувате си зарядно (не адаптер) за въпросния батериен пакет – изходящ ток – 1А или повече, в зависимост от капацитета на батерията. Изборът на зарядно е много важен от гледна точка на следното – ако е с твърде малък изходен ток ще зарежда ужасно бавно. Обратното – ако е с твърде голям – клетките ще се зареждат бързо, но ще греят. Всеки знае, че бавният заряд е най-добър, но на никого не му се чака 20 часа да си зареди батерията…

Намирате адекватен сервиз или човек, който може да ви сглоби всичко това (точково заваряване е за предпочитане, както и пластини / лента за свързването на клетките, а не „тука имам едни жички, кламери и т.н.“).

Би било отлично ако човекът или сервизът, който асемблира цялата конфигурация, преди започване на работа по батерията направи измерване с ватметър или с каквото му е удобно – каква е консумацията на уреда. Това ще даде „опорни точки“ каква електроника да се сложи и дали са необходими въобще високоразрядни клетки. Също така има пряко отношение към това, което очаквате от батерията, след като искате да е Li-ion или Li-pol, а именно  – колко време ще работите с нея. Последното важи за всичко – детски колички, RC модели, прахосмукачки, дронове и каквото се сетите…

Това е всичко! За нас – това е правилният начин.

Проблеми при Вариант втори: по-скъпо е, но поне е направено така, както пише в дебелите книги и както го правят производители като Makita, Bosch, Hilti, Hitachi, Dewalt и т.н.

Проблем две –  ако спазите всички горни условия, но попаднете на неадекватен сервиз или човек, който си мисли, че разбира, а не вдява кое е батерия и кое кламер – ефектът от купуването на качествени компоненти ще е никакъв…

Със сигурност има много хора – идвали са достатъчно много при нас, които са предпочели бюджетния вариант. Нямам нищо против – това е техен избор, щом смятат, че това е правилно и могат и/или искат да рискуват.

Имайте предвид, че Li-ion / Li-pol батерии не са като Ni-Mh / Ni-Cd  / оловните батерии. Последните три химически системи при презаряд или друг тип неправилна употреба / боравене няма да се взривят, а вероятно ще се увредят / повредят или ще изтекат..

При Li-ion / Li-pol има реална опасност от запалване, взривяване и т.н. при неправилна употреба / боравене. Не плаша никого – всеки може да почете малко или да изгледа видеа в нета и да се образова.

Заключение: четете, информирайте се максимално преди да си сложите (или не) таралеж в гащите. Всеки сам може да избере къде да си ремонтира колата –  при едни хора или при един човек, който е чувал, че май така може би ще стане, евентуално или на място където не само са чували, ами и са го направили 500-600 пъти и имат някакъв опит..

 

Снимката горе и тази долу са показателни какво може да се постигне с много желание и фантазия! :-) :-) :-) :-) :-)

 

Смяна на Ni-Cd / Ni-Mh или оловна батерия с Li-ion

 

 

 

 

 

Обратно към Новини