Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави?

Обратно към Новини
Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави?

Споделете тази публикация

Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави?

Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави?

Вероятно сте се сблъсквали с проблема – „умря“ ми батерията на прахосмукачката, телефона, винтоверта, дрона или сходно устройство с акумулаторни батерии.
В повечето случаи това е поправимо. Батерията може да се рециклира (да се подменят старите клетки, от които се състои батерията) и тя да заработи отново като нова. Възможен е и случай, в който да искате да си направите някакъв пакет от батерии.
За да се случи всяко едно от тези неща Ви е необходим сервиз или човек, който може да подмени старите клетки или клетка в батерията или да направи пакет.

Дотук проблеми нямате…

Нямате проблем и да “поровите“ в нета, да намерите такива сервизи или хора и те да извършат въпросната услуга.
Проблемите Ви могат да започнат след като си вземете вече ремонтираната батерия. Изключително важно е качеството на така наречения ремонт или рециклиране. Разбира се, важно е и качеството на клетките, които се поставят в батерията, но за това – после…

Ще дам няколко съвета и примери за това, за какво да внимавате, когато рециклирате/ремонтирате или искате да Ви направят или възпроизведат Ваша батерия или батериен пакет.
Да кажем, че имате домашен винтоверт или прахосмукачка с акумулаторни батерии, които са „умрели“, не „държат“ вече и т.н. Посещавате сервиз или човек, занимаващи се с това.
Какво Ви казват там:

Първа грешка: имате една или няколко „умрели“ клетки, ще ги сменим само тях и всичко е ок.

Напълно погрешно! Смяната на една или няколко клетки от 10 например ще реши проблема частично и краткосрочно.

Защо?

Основни характеристики на батериите(клетките) във Вашата батерия са капацитет и вътрешно съпротивление. Първото има отношение към това колко дълго работи батерията, а второто – казано лаишки – към разряда(мощността).
Старите Ви клетки(батерии) вече са работили и са с различен капацитет и съпротивление от новите, с които ще ги смесят. Предполагам, че вече се досещате какъв ще е ефекта – на народен език – манджа с грозде!
По-образно казано – взимате десет човека да дърпат кола с въже, но те са на по 85 години, махате единия и слагате културист на 25 години. Културистът ще дърпа здраво докато не грохне и не изравни силите си със старците, което ще е доста бързо, а очаквания от Вас ефект няма да е като да дърпат 10 яки човека в разцвета на силите си…
В по-дългосрочен план – старите батерии ще „убият“ новите или новата и Вие ще сте дали едни пари за нещо, което няма да работи толкова дълго, колкото очаквате. Няма и да работи както очаквате – така, както е било като ново. Например прахосмукачката Ви – iRobot за 1000лв…или домашна мини прахосмукачка или винтоверта Ви.

Разбира се, често този вариант е избиран чисто бюджетно – най-евтиният възможен е… в краткосрочен план.

Гореспоменатият тип „ремонт“ е неправилен, но допустим ако батерията е Ni-Cd(никел-кадмиева) или Ni-Mh(никел-металхидридна). Допустим е, защото не е опасен – най-много да сте недоволен от ремонта и батерията да „умре“ отново след няколко месеца или месец.

Втора грешка: извършване на подобен тип „ремонт“ със замяна само на една или няколко клетки, когато те са Liion(литиево-йонни) или Lipol(литиево-полимерни).

Защо това е по-голям проблем?

Този вид химически системи – Li-ion(литиево-йонни) и Li-pol(литиево-полимерни) клетки са по-нестабилни при презареждане. Могат да се запалят или взривят, което е доста неприятно… меко казано. Ако ги преразредите – просто повече няма да работят и толкова – нищо страшно.

В общия случай тези типове батерии (Li-ion, Li-pol), когато са в пакети, имат някаква електроника(платка), която ги предпазва от презаряд и преразряд. Освен това тази електроника се грижи всички клетки в батерията – да речем 10 броя да са балансирани – демек – всички да са с един и същ волтаж, когато се зареждат.

Защо е нужно това? Както споменах, тези химически системи са доста по-чувствителни към презаряд. Ако клетките в батерията са с различен волтаж(стари и нови, и особено и без електроника) и започнете да ги зареждате, някои от тях по бързо ще достигнат до максимума и ще започнат да се презареждат, а други вероятно няма да могат да се заредят напълно.
Неприятностите могат да дойдат от презаредените Li-ion, Li-pol клетки. Това е опасно и може да доведе до нестабилност на клетката – запалване, експлозия или по-малкия проблем – да я увреди, да и съкрати живота значително.
Представете си същият случай на смесване на клетки(стари и нови), но те не просто ще изтекат(ако са кадмиеви или метал-хидридни) ако се презаредят, а може да се запалят. Доста неприятно…
Разбира се, това е най-лошият сценарии. Възможно е и нищо да не се случи, но…винаги има но при тези две химически системи(Li-ion, Li-pol).
Макар, че подмяната на всички клетки в една батерия не е бюджетен вариант, това е най-добрият вариант. Или поне е по-добрият, поне що се касае за Li-ion, Li-pol батерии.

Трета грешка: имате скъп винтоверт с Liion(литиево-йонна) батерия, която е по-скъпа и от винтоверта, отивате при майстор или в сервиз(не оторизиран, разбира се) и там Ви казват – имаме тука едни клетки от стара батерия за лаптоп, няма проблем, ще стане! Вие се радвате – цената е страхотна, а и ще стане!! Значи супер!

Да, ама не! Клетките(батериите), които се ползват за тези инструменти не са като тези в лаптопа Ви. Освен като размер, в повечето случаи.

Във Вашия скъп инструмент, в батерията, клетките са високоразрядни. Тоест – те могат да отдават постоянно 10A, 20A или 30A(ампера). Инструментът има нужда от голяма мощност и поради тази причина не се ползват клетки от лаптоп. Там разряда е от порядъка на 3-4А(ампера). В крайна сметка уреда ще работи доста вяло или направо като умрял…
За да направим точна аналогия – Вашият автомобил се нуждае от бензин 95, но Вие му сипвате керосин или разредител за боя. Да, ще се движи, но как – това е друга тема.

Четвърта грешка: имате „умряла“ батерия или таква, която не „държи“ вече. Успели сте да се преборите с горните три проблема. В сервиза или човека, който прави ремонта Ви казва – имаме страшни клетки, качествени, жестока работа! Ей сега ще ги запоим с поялника и всичко е точно!
Не мога да си изкривя душата и да не кажа, че наистина има специалисти, които се справят отлично със запояването и наистина всичко ще е наред. Това – напълно сериозно – има много кадърни хора.

Но, отново стигаме до но – в повечето случаи това не е така.

Резултатът: претоплени клетки, почти съсипани, или напълно унищожени от топлината при запояване. Буци калай, смесени „жички“ – някои с дебелина на косъм, а други като за далекопровод, кабели от неизвестен произход, кламери и каквото се е сетил „майстора“, за да свърже клетките една с друга, тиксо за домашна употреба, памук, изолация за гипсокартон….

Вижте снимките…

Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави? Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави?

Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави? Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави?

 

А би трябвало да е така – долу:

Рециклиране/ремонт на батерии – какво е това и как се прави?

За бога, не правете това което е на горните четири картинки
Доверете се на наистина специалисти – все още има достатъчно. Освен, че е опасно – можете да предизвикате късо съединение и както се казва – да си направите беля.
Във фабрично направените батерии, клетките се свързват със специални пластини или ленти, не с поялник, а с точково заваряване.

Тези пластини или ленти са с конкретна дебелина(не са жички с дебелина на косъм или кабел за високо напрежение), която да съответства на натоварването на батерията.

При този начин на свързване, топлината е малко и не уврежда клетките – това е само една от причините да се прави така, а не с кламери, тел и каквото се сетите.
Намерете място където могат да направят това, а не да лепят с поялник по възможност. Изключвам случая с наистина спецовете.

Последна грешка:
Имате проблем освен с батерията и със зарядното.

Обърнете се към наистина адекватен сервиз. Тук нещата не са толкова прости както при батерията – особено при по-съвременните зарядни за инструменти.

Най-интересният случай, който съм виждал беше ремонт на зарядно за Makita. Зарядно, което е комбинирано за зареждане на Li-ion, Ni-Mh, Ni-Cd.
„Майсторът“ беше изхвърлил цялата оригинална електроника и беше поставил захранване за LED осветление! Красота! Като да изхвълиш двигателя на Мерцедес и да сложиш от косачка! Разбира се, клиентът дойде и каза – ето, виждате ли – проблемът не е в зарядното, защото го оправиха!
Отново – ползвайте адекватни сервизи за такъв тип техника!

За да не става прекалено пространно написаното (не че вече не е), обобщено – няколко важни неща когато предприемате такива ремонти:

  1. Намерете адекватен сервиз, предлагащ добро качество за извършения ремонт
  2. Ако не сте сигурни в информацията, която Ви дава намерения сервиз – потърсете второ или трето мнение
  3. Не правете компромис с качеството на ремонта или материалите, с които се извършва. Ясно е, че всички искаме да е най-евтино и най-качествено. Такова животно не съществува! Разбира се, не винаги най-скъпото е най-качествено, но все пак сме в България.
  4. Спазвайте инструкциите за употреба на батерията или батериите:
  • Ако са Ni-Mh, Ni-Cd – винаги пълен разряд и пълен заряд.
  • Съхранение при температура + 5 (уточнявам – по Целзии, а не по Фаренхайт). Не на влажно място. Не съхранявайте зимно време в колите.Ако не ползвате батерията дълго – оставяйте я винаги заредена.
  • Литиево-йонните и литиево=полимерните се съхраняват заредени до 50% или както се казва – на номинал. Температурата е същата както при останалите.

В над 80% от случаите това не се прави. Резултатът – една година след направения ремонт, отново сте в изходна точка и сте ядосани на този, който го е правил.

Надяваме се да сме били полезни, макар и с доста обобщената информация.

 

Обратно към Новини